Нещодавній інцидент із побиттям покупця у київському супермаркеті "Сільпо" в районі станції метро "Лук'янівська" викликав небувалий резонанс. Фото хлопця зі зламаною щелепою, затримання нападників та численні версії сторін – але заплутатися у неправомірності дій співробітників неможливо.

Портал "Знай.ua" вирішив застерегти Вас, шановні читачі, від подібних випадків і нагадати, якими правами та обов'язками згідно чинного законодавства володіють охоронці магазинів.

Хто така охорона?

Охорона – це найманий, штатний працівник (магазину, установи, підприємства тощо), що керується внутрішньою посадовою інструкцією. Загалом в таких інструкціях йдеться про те, що "охоронець повинен попереджати і припиняти правопорушення на об’єктах які він охороняє, затримувати осіб, які намагається незаконно винести чи вивезти матеріальні цінності з об’єкта".

Тобто, якщо у Вас, як у звичайного покупця, виникають сумніви  щодо не толерантного ставлення охорони, тоді можна написати заяву на адміністрацію торгового закладу, або ж звернутися безпосередньо до інспекції з прав захисту споживачів чи прокуратури.

Права охоронця

Регламентуються Законом "Про охоронну діяльність". Якщо ретельно вивчити документ, стає зрозуміло: навіть якщо у співробітника зброя в кобурі і якісь претензії, він не безкарний. Тим паче, ваші можливості, як відвідувача, прописані у законі "Про захист прав споживачів".

Порядком провадження торговельної діяльності та правилами торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, що затверджені постановою КМУ № 833 від 15.06.2006 р. До речі, персонал охоронної фірми під час виконання функціональних обов'язків не матиме права застосовувати заходи фізичного впливу, спеціальні засоби, проводити відкриту відео- та фотозйомку подій. 

Якщо вам не показали посвідчення (з печаткою, універсальним номером охоронної фірми, повноваженнями та фото співробітника на ній) – сміливо відправляйте такого "охоронця" куди подалі. Згідно закону, він тут взагалі не має жодних підстав знаходитися.

Насправді охоронці супермаркетів володіють тими ж правами та повноваженнями, що й звичайні громадяни. Вони дійсно одягнені у форму, іноді навіть в якихось погонах, але не є співробітниками правоохоронних органів і не є, згідно з новим законом, персоналом охоронної фірми.

Завдання охоронця – спостереження за покупцями. А в разі обґрунтованих підозр вони лише мають право ввічливо попросити відвідувача супермаркету затриматися, після чого викликати поліцію. Але – не більше.

Дивіться: перевірка супермаркетів, неправомірні дії охорони

Що робити, якщо вас затримала охорона?

1) усе з'ясувати за взаємною згодою (при дрібному правопорушенні);

2) за наявності обґрунтованих підозр у скоєнні правопорушення по можливості утримати підозрюваного до приїзду міліції. У випадку, якщо підозри не підтвердяться, потерпілий має право вимагати відшкодування заподіяної такими діями моральної шкоди.

3)Ні відводити покупця до себе в кімнату без його згоди, ні оглядати його особисто і його речі, ні застосовувати до нього насильство, крім випадків чинення опору, - охоронці недержавних служб не мають права.

4)Якщо охорона магазину пропонує (вимушує) "пройти в кімнату", покупець має повне право відмовитися від такого "пропозиції"

Чого не має права робити охоронець

Нишпорити по кишенях покупця

Копирсатися у сумках покупців 

Вилучати будь-що із особистих речей

Хапати покупця навіть за одяг 

Тягти вас силою в підсобку 

Вдягати наручники 

Застосовувати спецзасоби 

Звертатися нешанобливо, лаятись 

Погрожувати затриманням, арештом чи будь-яким іншим покаранням

Дивіться: Адвокат розповів про права охорони в супермаркетах

Як повідомляв портал "Знай.ua", копи затримали нападників, які побили відвідувача столичного супермаркету.