На півдні Польщі в Сілезії археологи натрапили на кремінну майстерню з віготовлення зброї неандертальців. Як повідомляють дослідники, це перша настільки велика майстерня в Центральній Європі, яка не була розташована в печері. Про це пише Science in Poland.

Дослідження останніх років показують, що цей людський вид мав з нами більше спільного, ніж вважалося раніше.

Н сьогоднішній день вчені нарахували 17 000 кам'яних виробів, створених 60 тисяч років тому.

При цьому найстарішим кам'яним знаряддям, яке вони використовували виявили на Віслі, йому понад 200 000 років, а останками понад 100 000 років.

Українці можуть залишитися без опалення та гарячої води: комунальники попередили про ризики Одні поїдуть, інші не доживуть: як зміниться Україна у найближчі 15 років Віддавати по 10% від пенсії не доведеться: "Київстар" порадував стареньких бюджетним тарифом Дніпровська дівчина-хатико повернулася, але тепер вона нападає на людей

"На березі річки в Піетрашино ми виявили безпрецедентну кількість крем'яних виробів - 17 000 - залишені неандертальцями близько 60 000 років тому", - говорить доктор Анджей Вишневський з Інституту археології Вроцлавського університету.

Як вважає вчений, це перша така велика неандертальська майстерня, виявлена в Центральній Європі, яка не перебувала в печері.

Досі вчені вважали, що такі великі скупчення крем'яних знарядь в одному місці стали з'являтися трохи пізніше, у сучасної людини, між 40 000 і 10 000 років тому.

"Це було доказом більш систематичної і регулярної операції в цьому районі", - каже археолог.

Вчені вважали, що неандертальці, які не живуть у печерах, не поселялися в таких місцях надовго. Тому було важко знайти сліди їх присутності.

Частіше вони являють собою окремі інструменти, розкидані поблизу місць, де вони використовувалися, наприклад, там, де забивали тварин.

"Знахідки з Піетрашино повністю суперечать старому баченню використання неандертальцями відкритих площ. Схоже, що в цьому місці співтовариство було присутнє протягом більш тривалого періоду, про що свідчить велика кількість виявлених об'єктів. Крім того, там також збереглися рештки мамонта, носорога і кісток коня", - говорить учений.

Дослідникам вдалося впізнати місця, де були зроблені певні типи інструментів. Було виявлено численні відходи кременю, що утворюються при виробництві таких інструментів, як ручні сокири або ножі.

Цікаво, що вперше в цій частині Європи вченим вдалося реконструювати весь процес виготовлення інструменту від першого удару по кам'яному блоці до готового виробу. Археологи також могли сказати, які інструменти були використані, а які ні.

Детальний аналіз техніки виготовлення інструментів дозволив визначити, що вони були зроблені декількома людьми.

"Неандертальці виготовили в цьому місці дуже мало видів інструментів, що вказує на те, що ці дії були соціально узгоджені і служили загальним цілям. Деякі з продуктів, ймовірно, використовувалися для оброблення м'яса. Свідченням тому є останки тварин, виявлені поруч з ними". - говорить доктор Вишневський. Учений додає, що про це також свідчать мікро сліди, видимі на інструментах.

На думку дослідника, всупереч колишнім поглядам, неандертальці мали дуже добре розвинену соціальну та територіальну структуру.

Нагадаємо, британський археолог-любитель Стів Томлінсон, який проводив дослідження гирла річки виявив унікальну реліквію, яка належала стародавнім вікінгам.

Як повідомляв портал "Знай.uа", група археологів в іспанському місті Аїн біля Валенсії виявила меч епохи середньовіччя, який чудово зберігся, незважаючи на свій солідний вік.

Також "Знай.uа" писав, археологам подарували унікальні артефакти зі шведського озера Відостерн, включаючи меч вікінгів віком 1500 років і брошку III століття.