Фірма головних осіб коррупцінних угод в оборонній сфері спеціалізувалася на виготовленні тар з пластмаси і оптової торгівлі нею, але в червні 2015 змінила профіль і зайнялася бронетехнікою. При цьому назва компанії була змінена на «Українська бронетехніка».

Статутний капітал фірми склав 11 800., Загальна кількість працівників - 30 осіб.

Власником фірми став Юрій Стасько, а директором був призначений Олександр Кузьма.

Популярні новини зараз
Хто з українців залишиться без пільг у 2024 році 3 хвилини – правда чи міф? За скільки ракета "Циркон" може дістатися українських міст Погода несе божевільну спеку: прогноз на найближчі дні Переказ з картки на картку будуть жорстко контролювати: як можуть заблокувати картку
Показати ще

Вони вже перетиналися між собою в медичному бізнесі, як співвласники компанії «Глобалмед», який працював на ринку фармацевтичних виробів. Обидва є керівниками лише номінально, за фактом ж керівником є Микола Кузьма (дядько А. Кузьми). Місцезнаходження фірми зареєстроване за адресою: вул. Довженка, 18, де розміщувалася одна з фірм Н. Кузьми «Укрмед Дентал».

Микола Кузьма - виходець з медичного бізнесу, яким він займається давно і має в ньому неоднозначну репутацію.

Навесні 2015 року Миколу Кузьма стає помічником (на громадських засадах) у глави парламентського комітету з питань національної безпеки Сергія Пашинського як радник по військовій техніці. В «Українській бронетехніці» він став позиціонувати себе «головним ідеологом» і «консультантом».


Хронологія закупівель


2015


Повна відсутність досвіду в розробці бронетехніки не завадило розробити бронеавтомобіль «Варта» «Українська бронетехніка» менш ніж за півроку (для порівняння - розробка «Дозору» тривала з 2007-го року).
Автомобіль був презентований загалу 7 грудня 2015 го.

Від «Української бронетехніки» машину представляв Микола Кузьма, а ось директор А. Кузьма і власник Ю. Стасько на презентації не були присутні.
Автомобілю було видано позитивна оцінка, при цьому було підкреслено, що за рахунок вибору дешевого шасі (МАЗ-5434) «Варта» буде коштувати істотно дешевше аналогів і її ціна складе приблизно 5 млн. (Як показали подальші контракти на закупівлю, в реальності ціна склала більше 7 млн. грн.)

Але автомобіль не був узятий на дослідну експлуатацію, а відразу ж був закуплений в кількості 10 штук для потреб підрозділу КОРД.

Також Турчинов озвучив, що рішення про закупівлю більших партій буде приймати після використання перших машин в АТО, але Аваков відразу заявив про намір оформити держгарантію на закупівлю 100 штук.
На кінець 2015 залишалися невикористаними 500 млн. Грн., Що як раз вистачало на 100 автомобілів (якби їх ціна дійсно склала 5 млн. Гривень).
За підсумком, держгарантія на ці 100 автомобілів навряд чи була оформлена.

2016


Отже, поставка 10 автомобілів для корду була зірвана - вона повинна була відбутися в травні 2016 року, але автомобілі були поставлені замовнику не в травні, а тільки у вересні, все були відбраковані і віддані на доопрацювання.
Проблеми виявилися не тільки в якості збірки «Варти», а й у недосконалості її конструкції як такої.

У січні 2016 р Національна гвардія взяла дослідний екземпляр «Варти» на пробні випробування. Результат випробувань був незадовільним - були відзначені такі суттєві недоліки, як:
- незаброньовані відсік двигуна
- розгойдування бронекорпуса навіть при поворотах на малих швидкостях
- нехарактерний хрускіт при включенні переднього моста

Крім того, по ходу випробувань машина показала низьку надійність і постійно ламалася (зокрема, спочатку випробування повинні були проходити на полігоні в с. Старе, куди «Варта» взагалі не доїхала через поломки коробки передач, після чого випробування були перенесені на полігон в с. Нові Петрівці).

За результатами випробувань була складена Доповідна Записка, в якій був зроблені наступні висновки:
- автомобіль не відповідає Технічним завданням
- при порівнянні з іншими вітчизняними бронеавтомобілями поступається їм за всіма показниками.

Незважаючи на цей вердикт, Національна гвардія все одно уклала контракт на 40 машин (з вартістю 7,15 млн. Грн. За машину)., Причому з 100% авансом (на таких умовах не укладаються контракти більше ні з одним іншим виробником).

За умовами цього контракту на 40 шт., Перша партія в 10 автомобілів повинна була бути поставлена ​​до кінця грудня 2016. Це також не було виконано - на 31.12.2016 жодна машина з 10 не була поставлена.
Паралельно цим процесам, «Варта» була включена в держоборонзамовлення і в грудні 2016 р отримала державний контракт на 10 машин вже для Міністерства оборони України (з ціною 6,66 млн. Грн. За од.) З поставкою протягом 2017 р

Таким чином, за станом на кінець 2016 р ситуація була наступна: «Українська бронетехніка» мала контракти вже на 60 машин, з яких не було здано жодної (10 все ж зданих, були повернуті на доопрацювання), а наданий на випробування дослідний зразок був визнаний конструктивно невдалим і вимагає суттєвого доопрацювання (аж до заміни базового шасі)

Не дивлячись на це, ніяких штрафних санкцій не було, а 29 грудня 2016 г. «Українська бронетехніка» потрапила в вузький список з усього 6-ти підприємств, яким в грудні 2016 р виділяється державна гарантія №13010-05, спрямована на підвищення обороноздатності країни (єдина з приватних виробників, всі інші 5 підприємств з цього списку - державні заводи Укроборонпрому).
«Українська бронетехніка» отримала по цій гарантії 272,9 млн. Грн. Тобто підприємству з 30-ма працівниками на балансі було виділено 9,1 млн. на людину.

Для порівняння - «Львівський бронетанковий завод» (775 працівників) отримав 461 млн. (0,59 млн. На людину), «Житомирський бронетанковий завод» (850 работнікаов) - 611 млн. (0,72 млн. На людину).
У зв'язку з тим, що держгарантія - це «дорогі гроші» для держави, так як є кредитом, виданим під 19% річних терміном на 3 роки, в реальності, таким чином, 272,9 млн. Грн. для держави перетворюються в 428,5 млн. грн.

2017

Під цю гарантію в лютому 2017 року Міністерство внутрішніх справ підписує з ними новий контракт на 39 автомобілів для Нацгвардії (третій за рахунком).
Тим часом перший контракт з Нацгвардією на 40 машин виконувався з серйозними проблемами - в установлений термін - грудень 2016 р машини до замовника не потрапили. У квітні 2017 р Національна гвардія отримала 1 машину з планованої до віддачі партії на дослідну експлуатацію.

За час цієї експлуатації машина наїздила 3000 км. і повністю підтвердила початкові негативні враження. У підсумковому Акті про результати дослідної експлуатації було описано:

- 17 невідповідностей Технічному Завданням.

- 36 зареєстрованих поломок

- 21 рекомендація до зміни конструкції автомобіля

всього 74 зауваження.

При цьому частина зауважень були більш ніж серйозні і стосувалися життєво важливих показників:

- відсутність бронезахисту відсіку двигуна

- відсутність протівоосколочной захисту

- відсутність блокування диференціала переднього моста

- потужність двигуна менше, ніж потрібно за Технічним завданням

Два останніх нестачі (відсутність блокування диференціала і недостатня потужність двигуна) є невід'ємними, тобто обумовлені неправильністю самої конструкції автомобіля. Свою роль тут зіграла фундаментальна помилка у виборі базового шасі - білоруського МАЗ-5434, машини, розробленої в 1959 р, розробленої як лісовоз. Також цей недолік не тільки технічний, але і політичний, тому що МАЗ-5434 комплектується російським двигуном ЯМЗ-236 виробництва Ярославського Моторного Заводу.

Таким чином «Варта» знову отримала вкрай негативну технічну оцінку, але вже в травнем 2017 р замовлені 40 машин були здані Національної гвардії.

Оскільки за місяць усунути виявлені під час дослідної експлуатації недоліки не представлялося можливим (особливо якщо пам'ятати, що 2 з них взагалі не підлягають ремонту без заміни базового шасі), всі машини були здані з тими ж технічними недоліками, що мала машина, що проходила дослідну експлуатацію. В реальності отримані машини були непридатні до експлуатації в поточному своєму вигляді і вимагали довгої і кропіткої доопрацювання, тобто вважати цей контракт виконаним можна тільки умовно.

У цей час журналісти програми «СТОПкоррупция» спробували зробити репортаж про те, як виробляються автомобілі «Варта», але натрапили на явне небажання зйомки з боку «Української бронетехніки». Коли ж журналістам передачі все-таки вдалося-таки потрапити на виробничу площадку, їх вигнали звідти із застосуванням сили

Контракт на 10 машин для Міноборони по ДОЗ не був виконаний взагалі - в термін так нічого з цього не було поставлено, вже у вересні 2017 року було підписано додаткову угоду і термін був продовжений до травня 2018.

2018

Незважаючи на все перераховане вище, «Варта» була включена в держоборонзамовлення на 2018 рік на 49 машин.

Таким чином, за станом на початок 2018 р «Українська бронетехніка» вже отримала сумарно замовлень на 99 машин (майже 700 млн. Грн. Бюджетних грошей) + планується до закупівлі ще 49 машин. = Всього 148 бронеавтомобілів або більше 1 млрд. грн.

З профінансованих 99 автомобілів замовник (держава) формально отримав лише половину - 50 машин, за фактом - лише 10 машин, при цьому це машини спецпідрозділу КОРД, яке в бойових діях не бере участь і найменше (в порівнянні з Нацгвардії і Збройними Силами) потребує в броньовиках.

Стан справ у інших виробників

Для порівняння - ситуація з іншими українськими виробника легкої бронетехніки.

1) «Львівський бронетанковий завод» (775 працівників, існує з 1944 р) - за весь час отримав замовлення тільки на 10 бронеавтомобілів «Дозор». При цьому «Варти» постійно обговорюються в пресі у вкрай негативному ключі.

2) «КрАЗ» (3269 працівників, існує з 1958 р) - не отримувала замовлень на свої бронеавтомобілі «Шрек» і «Фіона» взагалі, при цьому постійно згадується в пресі в негативному ключі за поставку ще в 2014 р бронеавтомобілів «Кугуар »і« Спартан »

3) НВО «Практика» (250 працівників, існує з 1993 року) - в 2017 р замовлено менше 20 бронеавтомобілів «Козак», при цьому компанія постійно проходить різноманітні перевірки всіх можливих перевіряючих органів.

4) «Корпорація Богдан» (1953 працівника, існує з 2005 р) - не отримувала замовлень на свої бронеавтомобілі «Барс» взагалі, отримала лише замовлення на прості і дешеві неброньовані санітарні автомобілі на базі пікапів, при цьому з приводу даного контракту в пресі був влаштований дикий скандал із залученням громадськості та комісії з волонтерів.

5) «Завод Кузня на Рибальському» / колишній «Ленінська Кузня» (1020 працівників, існує з 1862 р) - з 2016 р не отримувала замовлень на свої бронеавтомобілі «Тритон» взагалі, при цьому 4 броньовика «Тритона», які були поставлені ще в 2015 р Прикордонслужбі, потрапили в листопаді 2017 під розслідування Національного антикорупційного бюро з дуже активним обговоренням цього факту в пресі.

Інформаційний портал "Знай.ua" нагадує, в справі про стрілянину депутата Верховної Ради від "Народного фронту" Сергія Пашинського в В'ячеслава Хімікуса з'явилися нові фото - і відеоматеріали.